Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Exchange of ideas

Ile wart jest pomysł na biznes?

Masz pomysł i zastanawiasz się, czy na jego podstawie można zbudować start-up? Nie wiesz, czy istnieje prosty sposób, żeby sprawdzić, czy warto inwestować w niego czas i pieniądze oraz jak przeliczyć, czy jest coś warty? A może obawiasz się, że dzieląc się nim z innymi, narażasz się na utratę czegoś bardzo wartościowego?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak zwalidować czy Twój pomysł na biznes ma wartość;
  • dlaczego warto dzielić się takimi pomysłami z innymi;
  • czy należy obawiać się kradzieży konceptu biznesowego.

Mam pomysł i co dalej?

Każdego dnia w głowach kreatywnych ludzi pojawia się co najmniej kilka pomysłów na nowe rozwiązania. Jednak nie wszystkie pomysły na nową platformę, rozwiązanie czy produkt są pomysłami na biznes. Dlatego warto na początku odpowiedzieć sobie na kilka pytań:

  • Jak będzie wyglądał Twój produkt?
  • Kto będzie z niego korzystać?
  • Jak duża jest grupa potencjalnych klientów?
  • Ile będą skłonni zapłacić za Twój produkt?
  • Jak pozyskasz klientów? Jak do nich dotrzesz i jak zareklamujesz swój produkt?
  • Jak chcesz finansować swój biznes i na co przeznaczyć pieniądze?
  • Ile osób potrzebujesz zatrudnić?
  • Jak wygląda konkurencja i dlaczego ktoś ma zdecydować się na zakup Twojego, a nie innego dostępnego na rynku rozwiązania?

Zadanie tych pytań pozwoli Ci ocenić czy rozwijając swój pomysł jesteś w stanie dostarczyć unikalną wartość klientom, wielkość oraz konkurencyjność rynku oraz oszacować potencjalne przychody. Dzięki tym odpowiedziom będziesz również wiedzieć, jak będzie wyglądać produkt oraz jakie zasoby (w postaci czasu, finansowania lub osób w zespole) są niezbędne do jego stworzenia oraz dotarcia do klientów.

„Naprawdę dobre pomysły nie brzmią, jakby były warte kradzieży”

Jeśli na etapie pomysłu, obawiasz się, że ktoś może go skopiować i sprzed nosa ucieknie Ci lukratywny biznes, to spieszymy z rozwianiem wątpliwości. Na spotkaniach takich jak Aula Polska czy konferencjach branżowych uczestnicy często prosto ze sceny dzielą się swoimi pomysłami na biznes.

Dlaczego?

  • Rozmawiając o swoim pomyśle z ekspertami, weryfikujesz go, znajdujesz błędy i nieścisłości oraz modyfikujesz – dzięki temu staje się on lepszy. Dodatkowo, dzieląc się swoim pomysłem z osobami, które działają w obszarze Twoich zainteresowań, możesz poznać zagrożenia oraz szanse dla Twojego biznesu.
  • W ten sposób możesz znaleźć entuzjastów, którzy w przyszłości mogą zostać Twoimi klientami, partnerami biznesowymi lub wspólnikami.
  • Mówiąc innym o swoim pomyśle, sam/-a motywujesz się do jego realizacji. Dużo łatwiej przejść od etapu pomysłu do działania, mając w swoim otoczeniu osoby, które kibicują Ci i wspierają w jego realizacji.
  • Ktoś może zainspirować Cię i podsunąć Ci nowy pomysł lub rozwiązanie.
  • Rozmawiając z innymi o swoim pomyśle, zyskujesz ambasadorów, którzy – nawet jeśli nie są w stanie Ci pomóc bezpośrednio – być może będą mogli wesprzeć Cię w dotarciu do właściwych osób lub instytucji.

„Świetne wykonanie jest co najmniej 10 razy ważniejsze i 100 razy trudniejsze niż dobry pomysł”

Czasem usłyszysz, że nie warto dzielić się swoim projektem w szerokim gronie, bo istnieje szansa, że ktoś inny go zrealizuje. Taki argument bardzo rzadko jest trafny i najczęściej dotyczy projektów naukowych lub badawczych oraz produktów z dziedzin, w których wymagany jest duży nakład finansowy nawet do zbudowania prototypu. Jednak w przypadku większości biznesów start-upowych nie ma on zastosowania, gdyż ich innowacja polega najczęściej na nowym dla danej branży modelu biznesowym lub od konkurencji odróżnia je sposób ich wykonania i realizacji.

Każdego dnia na świecie powstaje wiele aplikacji, platform i rozwiązań, które są do siebie podobne. O tym, że któreś z nich okazało się sukcesem, wcale nie świadczy to, że ktoś miał lepszy pomysł. Bowiem to nie idea jest najcenniejsza. Świadczy o tym np. fakt, że niektórzy inwestorzy czy doświadczeni przedsiębiorcy mówią, że pomysł na biznes jest wart tyle, co kawa w kawiarni i czas osoby, z którą chcesz pomysłem się podzielić. Sami także opowiadają innym o swoich pomysłach na produkty lub usługi. 

Na świecie powstają również portale oraz artykuły w mediach branżowych z pomysłami na start-up „do wzięcia”, które wymagają „jedynie” tego, żeby ktoś je zrealizował, jak np.:


Istnieje też bardzo małe prawdopodobieństwo, że do tej pory nikt nie próbował zrobić biznesu podobnego do Twojego. Jeśli okaże się, że jesteś pierwszy/-a, zastanów się, dlaczego nikt nie chciał takiego pomysłu realizować w przeszłości. Może okazać się, że takie próby miały już wcześniej miejsce, ale klienci nie potrzebowali takiego produktu lub usługi lub rynek był zbyt mały, żeby warto było pomysł przekuwać w biznes.

Generowanie pomysłów nie jest zbyt dużym wyzwaniem dla osób z branży kreatywnej. Nie sztuką jest wpaść na pomysł, ale przekuć go w działający biznes. Ideę od dużego przedsiębiorstwa dzieli droga liczona w latach, a nie tygodniach czy miesiącach. Dlatego właśnie koncept jest wart tyle, co jego realizacja. Przejście z etapu pomysłu do budowania produktu, strategii, zespołu, a potem skalowanie go stanowi największe wyzwanie.

YCombinator, jeden z największych i najbardziej cenionych akceleratorów na świecie, od wielu lat promuje zasadę, że ważniejsi niż pomysł na biznes w sieci są ludzie, którzy go tworzą. Do tego stopnia, że czasem nawet dzielą się gotowymi do wzięcia pomysłami na start-up. Nie są jedyni. Ponieważ nawet jeśli Twój pierwszy pomysł nie okaże się najlepszy, to z właściwym człowiekiem zrobisz kolejny, być może tym razem udany biznes.

* Autorem wszystkich cytatów jest Sam Altman, President YCombinator

Inne aktualności

Jak wygląda polski fintech?

Co to jest Ekosystem Innowacji? Jak korzystać z tej zakładki na startup.pfr.pl?