Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Pionierskie kosmetyki w Platformach Startowych

Program: Platforma Startowa: TechnoparkBiznesHub

Szungit i fulereny to brzmiące tajemniczo składniki, które dla firmy Cossi okazały się inspiracją do założenia własnej firmy, a jednocześnie przepustką do pilotażowej edycji programu Platformy Startowe. Dowiedz się, jak Cossi rozwinęło swój pomysł stworzenia innowacyjnych kosmetyków dzięki udziałowi w inicjatywie.

Szungit? Brzmi tajemniczo

Założyciel Cossi – Grzegorz Sychowski od lat jest związany z branżą chemiczno-kosmetyczną oraz Kieleckim Parkiem Technologicznym, w którym rozwijał swoje pierwsze pomysły na biznes. Jednak inspirację do założenia firmy nie była jego ówczesna działalność, a kosmiczny meteoryt o niezwykłych właściwościach, który spadł kilka miliardów lat temu w północnej Rosji – tam znajduje się również jedyne jego źródło pozyskiwania. Złoża meteorytu zwane szungitem bogate w mikro- i makroelementy zawierają naturalne fulereny na bazie których robione są kosmetyki. CEO Cossi podkreśla wachlarz zalet kosmetyków, które powstają na tej bazie: – „Fulereny opóźniają starzenie, ale mają też właściwości przeciwnowotworowe. Świetnie nadają się do leczenia czerniaka skóry, mają właściwości hamujące rozwój chorób neurodegeneracyjnych”. 

Innowacyjne kosmetyki na start

Prace nad recepturami kosmetyków zaczęły się na kilka miesięcy przed uruchomieniem Platform Startowych, o których lider Cossi dowiedział się dzięki prowadzonej działalności w KPT w Kielcach. Jak mówi: – „W 2016 roku dostałem informację o rozpoczynającej się pilotażowej edycji Platform Startowych. Wraz z moim wspólnikiem, postanowiliśmy założyć spółkę i zgłosić się do programu z koncepcją naszej technologii”. Program był szczególnie atrakcyjny dla start-upu ze względu na wysoką kwotę dofinansowania, tj. do 800 tys. zł, co w przypadku Cossi stanowiło duże wsparcie. Dzięki tej kwocie zespół mógł zamortyzować wysokie koszty wdrożenia, dokumentacji, badań, produkcji, konfekcji, zakupu surowców i marketingu. Z punktu widzenia przedsiębiorcy było to o tyle istotne, że jego początkujący biznes potrzebował wsparcia z zewnątrz. Był to również jeden z powodów, dla których start-up zgłosił swój pomysł do inicjatywy. 

Pierwszym etapem programu była 3-miesięczna inkubacja, odbywająca się w Kieleckim Parku Technologicznym. Dostało się do niej 40 firm. Głównym jej celem było gruntowne przygotowanie start-upów do uzyskania rekomendacji parku, niezbędnej do ubiegania się o dofinansowanie. Inkubacja opierała się na intensywnej pracy nad projektem we współpracy z opiekunem-mentorem – indywidualnym dla każdego zespołu. Jego zadaniem było zidentyfikowanie potrzeb projektu i zdiagnozowanie obszarów wymagających poprawy. Bazując na wywiadzie, który był przeprowadzany przez menedżera inkubacji, każdy start-up otrzymał specjalistyczne usługi – dostosowane do specyfiki branży oraz firmy. W przypadku Cossi były to usługi prawne i księgowe, jak również biznesplan, który – pomimo problemów z dostawcą usługi – został zrealizowany i był wysokiej jakości.

Dodatkowo, zespół brał udział w warsztatach m.in. z zakresu przygotowywania prezentacji inwestorskiej i pitchingu. Jak relacjonuje CEO Cossi: – „Robiliśmy własne pitche, ćwiczyliśmy je, poprawiliśmy i konsultowaliśmy z ekspertami, aż do momentu, w którym czuliśmy, że decydująca prezentacja przed panelem PARP wyjdzie idealnie”. Warsztaty były prowadzone w formule one-to-one, więc w pełni odpowiadały potrzebom firmy. 

W kwietniu 2017 r. Cossi otrzymało rekomendację KPT. Prezentując pitch doszlifowany podczas warsztatów, przed panelem eksperckim w PARP, start-up postawił krok w kierunku finansowania.. Podpisanie umowy o dofinansowanie projektu odbyło się w wakacje a pierwsza zaliczka wpłynęła do firmy na początku września. Dofinansowanie nadało tempa ich pracy oraz pozwoliło ruszyć z produkcją. 

Dalsze kroki

Firma w lipcu 2018 r. pozytywnie przeszła kontrolę po zakończeniu projektu. Jak podsumowuje Grzegorz Sychowski: – „Do tego czasu zrobiliśmy całą serię kosmetyków i tym momencie jesteśmy na etapie organizacji sprzedaży naszych produktów”. W kontekście planów na przyszłość, firma planuje zakrojoną na szeroką skalę promocję kosmetyków w Polsce, poprzez imprezy targowe, spotkania branżowe oraz marketing bezpośredni. Ponadto Cossi, oprócz produkcji nowej serii kosmetyków, zajmuje się pracami B+R w zakresie nowych receptur kosmetycznych, badań kosmetycznych oraz analiz dla klientów zewnętrznych. Firma zaliczyła udany start w Platformach startowych i sprawnie weszła na rynek branży kosmetycznej. Nie miałoby to jednak miejsca bez wsparcia udzielonego przez PARP poprzez kompleksowy proces inkubacji oraz dofinansowanie, które są nieocenionym przyspieszeniem w rozwoju innowacyjnych pomysłów w Polsce Wschodniej.

Download this case study

Similar case studies