Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Medical facility

Recepta na rozwój biznesu: mentoring

Program: Sieć Mentorów PFR

Nowe technologie i innowacje pukają do drzwi praktycznie każdej branży na rynku – również związanej z usługami medycznymi. Można nawet pokusić się o pewną analogię rynku medycznego do finansowego, który dzień po dniu jest modyfikowany i udoskonalany przez najnowszej generacji start-upy. Okazuje się, że uprzednio zdobyta wiedza merytoryczna i przekazane eksperckie wsparcie w postaci znajomości narzędzi biznesowych zazwyczaj okazują się bezcenne i pozwalają osiągać kolejne kamienie milowe młodym przedsiębiorcom. Z takiego też założenia wyszli Marcin i Mateusz – uczestnicy pierwszej edycji Sieci Mentorów PFR. Dowiedz się jaką drogę przeszli i jak zdobyta wiedza pozwoliła im ukształtować ich model biznesowy.

Z sali operacyjnej do biznesu

Marcin Krajmas i Mateusz Pinkiewicz – uczestnicy pierwszej edycji Sieci Mentorów PFR – są z wykształcenia lekarzami. Przedsiębiorcami stali się już jako studenci medycyny. Obserwując system ochrony zdrowia od środka, zauważyli lukę na rynku dotyczącą agencji marketingowych, które tworzą komunikację dla firm w branży healthcare. Jak wspomina Marcin: – „Wiedzieliśmy, że istnieją pojedyncze firmy, które wykorzystują kompetencje związane z realną medyczną wiedzą i marketingiem”. To właśnie dlatego medyczne wykształcenie połączone ze znajomością nowych technologii postanowili wykorzystać poza salą operacyjną i założyli swój biznes. Brandmed to cyfrowa agencja kreatywna, która łączy ekspertów z obszarów marketingu i komunikacji, projektantów oraz programistów, których wspólnym celem jest tworzenie i promowanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych, z myślą o codziennych potrzebach pacjentów i lekarzy. Zakładając firmę, jak sami przyznają, nie mieli pojęcia o skalowaniu biznesu: – „Kiedy zdecydowaliśmy się na wdrożenie naszego pomysłu w życie, tak naprawdę niewiele wiedzieliśmy o realnym tworzeniu zespołu i rozwoju własnej działalności.”  

Obecnie, już jako lekarze Marcin i Mateusz realizują szereg działań na rynku healthcare. Brandmed stał się inkubatorem dla pomysłów z zakresu ochrony zdrowia. Duży wpływ na ich obecne wybory, ma fakt, iż w dalszym ciągu aktywnie praktykują - Mateusz realizuje specjalizację z Radiologii i Diagnostyki Obrazowej, Marcin dba o zdrowie pacjentów w zakresie Podstawowej Opieki Zdrowotnej. 

Dodatkowo, obaj są zaangażowani w prowadzenie Fundacji SASA, której celem jest poprawa dostępu do podstawowej i godnej opieki medycznej w najdalszych zakątkach świata. Fundacja swoje działania realizuje między innymi w Tanzanii, Kazachstanie, na Ukrainie, a także w Polsce. Sporo obowiązków jak na dwóch lekarzy? Nic z tych rzeczy.

Chirurdzy marketingu w mentoringu

W celu poszerzenia wiedzy na temat umiejętności biznesowych niezbędnych do dalszego skalowania i rozwoju własnych projektów, które uzupełniłyby posiadany warsztat medyczny, zespół Brandmedu złożył aplikację do edycji pilotażowej programu mentoringowego Polskiego Funduszu Rozwoju. 

Sieć Mentorów PFR to unikalna inicjatywa skierowana do start-upów i młodych firm, które poszukują wsparcia w pracy nad najważniejszymi kompetencjami biznesowymi. Program zapewnia szeroki dostęp do cenionych i doświadczonych ekspertów z różnych dziedzin, którzy chętnie dzielą się swoją profesjonalną wiedzą oraz wspierają firmy w pracy nad konkretnymi wyzwaniami. Jego idea opiera się na możliwości odbycia kilku spotkań z wybranym praktykiem biznesu i skonsultowania swoich pomysłów. 

Rekrutacja do programu składała się z dwóch etapów. Pierwszy z nich polegał na wypełnieniu formularza zgłoszeniowego i umotywowania potrzeby skorzystania ze wsparcia mentora z wybranej kategorii oraz wskazanie preferowanego mentora. W drugim natomiast wybrane start-upy zostały zaproszone na rozmowę bezpośrednią lub telefoniczną, podczas której musiały zaprezentować m.in. swoją działalność, wyzwania przed którymi stoją, oraz motywacje do udziału w programie.

Marcin Krajmas przyznaje, że do udziału w programie skusiły ich także mocne nazwiska mentorów oraz firmy z których się wywodzą: – „Osobę Jędrzeja i działalność Daftcode obserwowaliśmy od dłuższego czasu, dlatego też możliwość współpracy z nim była dla nas idealnym rozwiązaniem. Swoją aplikację składaliśmy także do Radka Zaleskiego z Netguru, z którym udało nam się spotkać dzięki gali inauguracyjnej programu. Zarówno Jędrzej, jak i Radek są osobami, które posiadają ogromne doświadczenie w biznesie, a ich wiedza stanowi dla nas wsparcie po dzień dzisiejszy”. Nad czym panowie pracowali z mentorem?

Praca nad zespołem i z zespołem

Wraz z szybkim rozwojem palety oferowanych usług, założyciele Brandmed zdiagnozowali problem z obszaru tworzenia oraz zarządzania zespołem i właśnie tą kompetencję wybrali, wypełniając aplikację do programu. Grupa docelowa klientów firmy jest określona i opiera się przede wszystkim na współpracy z firmami farmaceutycznymi, producentami sprzętu medycznego, a także start-upami działającymi w obszarze zdrowia. Aby sprostać wymaganiom klientów, osoby dobierane do zespołu muszą charakteryzować się znajomością branży healthcare i dobrze rozumieć dynamikę działania środowiska medycznego czy farmaceutycznego. Zespół Daftcode nadzorowany przez Jędrzeja Szcześniaka stał się więc dla nich inspiracją, jak w szybkim tempie zrekrutować profesjonalistów i zawiązać firmę o globalnym potencjale. Przedstawiciele start-upu odbyli wartościowe, kilkugodzinne spotkania, podczas których ustalili plan działania odnośnie problematycznych obszarów. Sieć Mentorów pozwoliła im przede wszystkim na odpowiednie ułożenie pracy całego zespołu. Zalecenia i kluczowe uwagi mentora zostały wdrożone i – co ważne – przyniosły efekty: zespół został poszerzony o odpowiednie osoby na kluczowych stanowiskach.

Współpraca z mentorem układała się na tyle dobrze, że została rozbudowana o inne płaszczyzny. Jak mówią założyciele start-upu: – „Gdy Jędrzej poznał nasz model biznesowy jako agencji marketingowej, która jednocześnie realizuje własne projekty, tematy kolejnych spotkań wybiegały ponad budowanie zespołu. Swój czas poświęciło nam kilka osób pracujących w Grupie Daftcode – dzięki nim dowiedzieliśmy się więcej na temat venture buildingu, rozwoju biznesu, a także tworzenia produktów i marek – za co jesteśmy im bardzo wdzięczni. Nie było żadnych ograniczeń czasowych ani problemów z ustalaniem spotkań. Nie mogliśmy na nic narzekać”. Bycie mentorem to duża odpowiedzialność, a przykład Jędrzeja i Brandmedu pokazuje, że jeśli jest obie strony są mocno zdeterminowane i zaangażowane w współpracę, można naprawdę dużo zmienić. 

Spojrzenie z zewnątrz i doświadczenie mentora pozwoliły także na szybką weryfikację i eliminację projektów Brandmedu, które nie miały dużego potencjału do realizacji na rynku globalnym oraz zidentyfikowanie kluczowych koncepcji dla strategii skalowania firmy. Dzięki wskazówkom uzyskanym od Jędrzeja, Brandmed skupił się na rozwoju projektu „Szyję Szyję/Future Suture” – który ma na celu doskonalenie umiejętności manualnych lekarzy poprzez tworzenie narzędzi treningowych. Dodatkowo, start-up zaangażował się w opracowanie dedykowanych kursów oraz stworzenie kompleksowej platformy edukacyjnej do nauki chirurgicznych umiejętności dla lekarzy, stomatologów i weterynarzy. 

Jak wspomina Marcin: – „Dostępne na rynku rozwiązania są zdecydowanie za drogie, aby we własnym mogli z nich zakresie korzystać studenci lub młodzi lekarze, a ich jakość zdecydowanie utrudnia możliwość efektywnej nauki. Nasze działania to mała rewolucja na tym rynku. Stawiamy bardzo mocno na aspekt edukacyjny, wykorzystując do tego technologię. Aktualnie przygotowujemy kolejne produkty, a także platformę edukacyjną dotyczącą praktycznych umiejętności medycznych. Cały projekt jest nastawiony na szybki rozwój i ekspansję zagraniczną”.

Mocne postanowienia

Jakie kolejne wyzwania stoją przed spółką? Niewątpliwie nadrzędnym celem jej założycieli będzie ciągłe poszerzanie zespołu o specjalistów z doświadczeniem w branży MedTech. – „Zrozumienie produktu przygotowanego dla naszego klienta jest bardzo trudne dla osób bez wiedzy specjalistycznej. To właśnie dlatego targetujemy rekrutację głównie na osoby ze środowiska medycznego, które rozumieją potrzeby dzisiejszych firm z sektora healthcare, lekarzy i pacjentów” – komentuje Marcin. Ponadto, firma będzie próbować swoich sił m.in. w Platformach Startowych realizowanych przez PARP (Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości) czy projektach Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Brandmed wyszedł z Sieci Mentorów PFR jako start-up z silnym, dobrze ustrukturyzowanym i zbudowanym zespołem. Udział w programie oraz możliwość nauki od najlepszych z pewnością oszczędziła prób i błędów w obszarze formowania zespołu – a przede wszystkim pozwoliła uporządkować pracę i ukierunkować firmę na odpowiedni tor. 

Marcin krótko podsumowuje najważniejszą lekcję, którą wyciągnęli z udziału w inicjatywie: – „Kluczowe jest dla nas tworzenie zespołu o odpowiednich kompetencjach, a także budowanie środowiska komplementarnych spółek działających na rynku healthcare”. Tego wszystkiego nauczyła ich przecież Sieć Mentorów PFR.

Podobne studia przypadków

Biznesplan na baterie

Naukowiec trzymający zieloną łodygę

Suplementacja szyta na miarę