Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Uścisk dłoni

Networking – jak robić go mądrze?

Budowanie sieci kontaktów biznesowych to długoterminowa inwestycja, która pozwoli Ci znaleźć wsparcie w postaci przyszłych partnerów biznesowych, klientów lub pracowników. Dowiedz się od czego zacząć networking i jakich błędów nie popełnić.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • którymi sposobami można skutecznie budować owocne relacje interpersonalne w biznesie,
  • dlaczego szczere podejście i działanie na zasadzie win-win pozwala zyskać znacznie więcej w oczach potencjalnych partnerów biznesowych,
  • z jakiego powodu budowanie relacji biznesowych nie jest łatwe i wymaga dużego zaangażowania.

 

Żeby poznać nowe osoby w niekoniecznie formalnej sytuacji nie wystarczy wysłać zaproszenia lub prywatnej wiadomości na LinkedIn czy Goldenline. Spotkasz je na konferencjach branżowych, meetupach czy szkoleniach. Im bardziej kameralne wydarzenie tym większe szanse na nawiązanie głębszych relacji już podczas pierwszego kontaktu. Wspólne zadania, przerwy kawowe, sesje networkingowe wykorzystaj, żeby poznawać ciekawych ludzi, dowiedzieć się czym się zajmują, ale także opowiedzieć im więcej o sobie i swojej firmie. Poniżej znajdziesz kilka wskazówek, które pomogą Ci w budowaniu własnej sieci kontaktów.

Bądź ciekawy/ciekawa ludzi

Biznes to maraton, a nie sprint. Tak samo jak budowanie własnej sieci kontaktów biznesowych. Poznając nowych ludzi, niekoniecznie zaczynaj relacji od sprzedaży Twoich usług lub produktu (chyba, że spotkanie ma charakter czysto sprzedażowy). Nigdy nie wiesz, jakiej pomocy i współpracy będziesz potrzebować w przyszłości. A jednocześnie o wiele przyjemniej jest robić interesy w tymi, których się lubi. Dlatego poznając nowe osoby staraj się być uważnych słuchaczem – będziesz zaskoczony/-a, jak ciekawych rzeczy możesz dowiedzieć się o swoim rozmówcy. Czasem wspólne hobby może okazać się wstępem do udanej relacji biznesowej.

Świadomość celu

Wybierając się na wydarzenie branżowe lub uczestnicząc w sesji networkingowej, zastanów się, co chcesz opowiedzieć o sobie i dlaczego. Jeśli na liście prelegentów lub uczestników znalazłeś osoby, które mogą pomóc Ci postaraj się skontaktować z nimi wcześniej i umówić na rozmowę podczas przerwy kawowej. Takie działanie zwiększa Twoje szanse na spotkanie.

Wyjdź z inicjatywą

Nawet jeśli nie jesteś ekstrawertykiem i rozpoczynanie rozmowy z obcymi ludźmi przychodzi Ci z trudnością, postaraj się znaleźć własny sposób na nawiązywanie kontaktów. Podczas targów i konferencji może to być na przykład odwiedzanie firmowych stoisk. W trakcie mniej formalnych spotkań branżowych możesz zacząć rozmowę od zadania pytań, żeby najpierw poznać drugą osobę, np. pytając czym się zajmuje albo jak podoba jej się konferencja.

Relacja, nie zyski

Poszerzana przez Ciebie sieć kontaktów biznesowych może zaowocować nowymi partnerami lub klientami dla Twojego start-upu, ale nie traktuj swojego networku jak kanału sprzedaży bezpośredniej. Próbując sprzedać swój produkt w pierwszych kilku minutach znajomości możesz wywołać efekt odwrotny od zamierzonego.

To coś więcej niż wymiana wizytówkami

Wybierając się na wydarzenie branżowe, nie zapomnij o wizytówkach. Pamiętaj jednak, że długotrwała i autentyczna relacja to coś więcej niż wymiana wizytówek z przypadkowymi osobami czy hurtowa wysyłka zaproszeń do kontaktów na portalach społecznościowych. Pierwsze spotkanie na imprezie branżowej potraktuj jako wstęp do relacji i pretekst do umówienia się na indywidualne rozmowy z osobami, z którymi chcesz nawiązać współpracę.

W tej grze wygrywają obie strony

Kiedy wybierasz się na wydarzenie branżowe i planujesz poznać potencjalnych partnerów biznesowych, pracowników czy klientów, zastanów się nie tylko nad tym, co Ty możesz zyskać, ale także jak możesz im pomóc i jaką wartość przynieść, np.podzielić się własnym doświadczeniem czy połączyć z osobami z własnej sieci kontaktów. 

Pokaż swoje zaangażowanie

Fakt, czy jesteś przygotowany/-a do spotkania, czy w trakcie rozmowy rozpraszasz się tym, co dzieje się dookoła, jak wygląda Twój kontakt po spotkaniu ma ogromne znaczenie. Zbudowanie relacji wymaga wysiłku i czasu – im bardziej przygotujesz się do rozmowy, jak będziesz ją prowadzić oraz w jaki sposób zachowasz się po spotkaniu, pokażą Twój szacunek do drugiej osoby, zaangażowanie i wykonaną pracę w budowaniu tej relacji.

 

Budując sieć kontaktów, warto pamiętać, że biznes opiera się na zaufaniu. Zbudowanie go z nowo poznaną osobą może okazać się o wiele cenniejsze, także w aspekcie późniejszych korzyści biznesowych, niż próba sprzedaży podczas pierwszego spotkania. Relacje, także w biznesie, warto budować na lata, bo nigdy nie wiadomo kiedy i w jakiej sytuacji, branży czy firmie budowania właśnie relacja zaowocuje nowym kontraktem, współpracą czy partnerstwem biznesowym.

Inne aktualności

Raport „Kompetencje Przyszłości” – dowiedz się, jakie umiejętności będą pożądane na rynku pracy i jak je kształtować

Człowiek siedzący z laptopem

Polscy i zagraniczni przedsiębiorcy, których warto znać i obserwować w mediach społecznościowych