Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Two women consult their ideas

Instrukcja obsługi mentora

Zaczynasz pracę z mentorem i nie wiesz, czego możesz oczekiwać i jak przygotować się do tej współpracy? Sprawdź, na co zwrócić uwagę, żeby ta relacja przyniosła jak największe korzyści.

Z tego artykułu dowiesz się:

  • co warto zrobić na początku budowania relacji z mentorem;
  • o jakich zasadach warto pamiętać w trakcie współpracy;
  • na co należy być przygotowanym w relacji mentor-mentee.

Jak przygotować się do pracy z mentorem

Wielu przedsiębiorców i ekspertów chętnie dzieli się swoją wiedzą i doświadczeniem w myśl zasady „podaj dalej” (ang. pay it forward), z czego chętnie korzystają założyciele i założycielki start-upów. Jednak niekoniecznie wszyscy biorą pod uwagę, że taka relacja, która ma przynieść korzyść, wymaga przygotowania. 

Szanuj czas (swój oraz mentora) i zrób research

Przed pierwszym spotkaniem ponownie przejrzyj dokładnie dostępne informacje o mentorze – odwiedź jego/jej profil na LinkedIn, sprawdź czy jest autorem artykułów eksperckich, a może występował/-a na konferencjach i nagrania z tych wydarzeń są dostępne na YouTubie lub dzieli się swoimi opiniami i radami w mediach społecznościowych? Może wśród Twoich start-upowych znajomych ktoś zna mentora i może Ci o nim/niej opowiedzieć? Zastanów się, który z obszarów specjalizacji mentora interesuje Cię szczególnie w kontekście Twoich potrzeb i problemów. 

Określcie zasady współpracy

Relacja mentor-mentee (mentorowany) może trwać długie lata i przerodzić się w zawodową przyjaźń. Nie należy jednak oczekiwać, że będzie to miało miejsce za każdym razem i wydarzy się bez dużego zaangażowania z obu stron. Na początek zastanów się jednak, czego oczekujesz od tej relacji w kontekście:

  • celu współpracy – to pytanie najprawdopodobniej pojawiło się na etapie poszukiwania mentora, ale warto żeby każda ze stron jasno zakomunikowała, jaki cel chce osiągnąć i czego oczekuje od tej relacji;
  • zakresu współpracy – nad czym będziecie pracować i ile czasu możecie na to wygospodarować;
  • czasu jej trwania – czy umawiasz się z mentorem na pracę nad konkretnym tematem i zajmie Wam to kilka spotkań czy raczej współpracujecie razem, spotykając się w cyklach i rozmawiając o różnych obszarach biznesu;
  • zasad komunikacji – zastanówcie się wspólnie, jak najwygodniej będzie Wam się ze sobą współpracować. Czy biorąc pod uwagę to nad czym będziecie pracować np. wystarczą wam telekonferencje raz na dwa tygodnie, a może wolicie bardziej swobodne i dłuższe spotkania na żywo raz w miesiącu?

Przygotuj się do spotkania 

Dobre przygotowanie merytoryczne jest kluczem do udanego spotkania – nie tylko z mentorem. Na początek przygotuj agendę i wypisz listę tematów, które chcesz omówić. Postaraj się, żeby była jak najbardziej precyzyjna. Przed spotkaniem podziel się nią z mentorem. Dzięki temu każda strona będzie miała szansę przygotować się do dyskusji i efektywniej wykorzystacie wspólny czas. To również pokaże mentorowi, że traktujesz tę relację poważnie. Dodatkowo, pomóż mentorowi, dzieląc się z nim/nią przed spotkaniem informacjami, których nie znajdzie na Twojej stronie internetowej lub w mediach społecznościowych.

Mentor nie wykona Twojej pracy

Pamiętaj, że mentor to Twój przewodnik, opiekun i doradca w świecie zawodowym. To również osoba, od której możesz się wiele nauczyć. Do zadań mentora nie należy jednak prowadzenie biznesu i podejmowanie za Ciebie decyzji. Ta odpowiedzialność zawsze będzie spoczywała na Tobie, założycielu/założycielce start-upu. Dlatego o ile mentor, który przez wiele lat działania w branży posiada dużą wiedzę, doświadczenie oraz sieć kontaktów i może otworzyć Ci wiele drzwi – to, co zrobisz z jego radami, wskazówkami i udostępnionymi relacjami zależy wyłącznie od Ciebie.

Bądź szczery/-a i otwarty/-a

Rozpoczynając współpracę z mentorem, warto pamiętać również, że najczęściej jest po to, żeby pomóc Ci w rozwiązaniu problemu lub rozwinąć w obszarze, w którym Ty nie masz jeszcze wystarczająco dużo wiedzy i doświadczenia. Zasada „Fake it till you make it” (Udawaj dopóki nie uda Ci się tego zrobić) zupełnie nie sprawdzi się w tym przypadku. Im bardziej szczere i otwarte będą Twoje rozmowy z mentorem tym więcej na nich skorzystasz. Ale oznacza to również, że w tej relacji mogą pojawić się słowa krytyki, którą czasem niełatwo przyjąć, a jeszcze ciężej wprowadzić zmiany z niej wynikające. Pamiętaj jednak, że krytyka, o ile jest konstruktywna, niesie za sobą sposób na rozwiązanie problemu.

Praca z mentorem może wnieść bardzo dużo wartości nie tylko do Twojego start-upu, ale także do Twojego osobistego rozwoju zawodowego. Możliwość współpracy z doświadczoną osobą, która pomoże Ci rozwinąć się w interesującym Cię temacie, jest bezcenna. Mądre indywidualne lekcje biznesowe to inwestycja, której zwrot możesz odczuwać przez wiele lat. 

Inne aktualności

Exchange of ideas

Ile wart jest pomysł na biznes?

Team communication during planning

Jak chronić pomysł na biznes – patent dla początkujących

Skorzystaj z oferty Grupy PFR dla młodych, innowacyjnych firm.

Zweryfikuj swój pomysł, znajdź inwestora, zdobądź nowych klientów albo spróbuj swoich sił na rynkach zagranicznych.

  • Pomysł
  • Rozwój
  • Ekspansja

Dołącz do newslettera startup.pfr.pl!

To pole jest wymagane!

To pole jest wymagane!

To pole jest wymagane!

To pole jest wymagane!