Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Laptop i inne narzędzia

Inicjatywy wspierające start-upy w Polsce – organizacje, akceleratory i programy

Start-upy w Polsce od wielu lat bardzo dynamicznie się rozwijają. Aby jednak osiągnąć sukces, warto czasem wykorzystać rozwiązania oferowane przez innych. Gdzie po pomoc mogą udać się start-upowcy?

Z tego artykułu dowiesz się, że: 

  • polska infrastruktura wsparcia dla start-upów jest z roku na rok coraz większa; 
  • start-upy mogą korzystać z pomocy organizacji i akceleratorów – np. AIP lub Google for Startups, Campus Warsaw; 
  • do codziennej pracy przydają się nowoczesne narzędzia oparte na wolnej licencji;  
  • narzędzia takie jak Nozbe czy Mindmeister ułatwią zarządzanie bieżącymi projektami i przyspieszą proces budowania następnych; 
  • start-upy wykorzystujące social media mogą rozważyć skorzystanie z oprogramowania optymalizującego działania promocyjne; 
  • proces komunikacyjny z wieloma członkami projektu może zajmować bardzo wiele czasu – warto skorzystać z opcji, które ten proces przyśpieszają! 

Inicjatywy wsparcia start-upów można rozumieć jako instytucje udzielające pomocy nowym, rozwijającym się działalnościom oraz jako praktyczne rozwiązania, ułatwiające pracę na co dzień. Zarówno w jednym, jak i w drugim przypadku, udogodnień dla start-upów nie brakuje. Młode firmy mają szeroki wachlarz wyboru wsparcia, którego potrzebują, a które często występuje w bezpłatnej formie. 

Instytucje, które oferują pomoc dla start-upów 

Dla początkujących start-upów ważne jest dosłownie wszystko – narzędzia, sprzęt, dostęp do technologii, lokalizacja i wiele innych aspektów. W dotarciu do wielu z nich pomóc mogą Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości. AIP to propozycja dla początkujących projektów, które szukają wsparcia do dalszego rozwoju. W AIP, skorzystać można między innymi z pomocy kadrowej, płacowej i prawnej, czyli stymulowaniu tych obszarów, które w pierwszym etapie rozwoju firmy nie stanowią o jego przyszłym sukcesie (w przeciwieństwie np. do pomysłu), ale często są wciąż konieczne.  

Kolejnym atutem mogą być usługi doradcze i mentoring, dzięki którym start-upy mogą czerpać z wiedzy i doświadczenia ekspertów. Inkubatory AIP oferują także możliwość przetestowania swojego pomysłu bez konieczności utraty np. preferencyjnych stawek ZUS w przyszłości. Dzięki takim rozwiązaniom można rozpocząć działalność bez posiadania tożsamości prawnej (jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka), gdyż ta nadawana jest właśnie przez inkubator. Jeśli dany start-up potrzebuje biura do realizacji projektu, również może liczyć na zapewnienie takiej pomocy, wraz z potrzebnym sprzętem biurowym i komputerowym.  

Google for Startup Campus 

Na warszawskiej Pradze od 2015 roku funkcjonuje Google for Startup Campus, oferujący świetne możliwości właśnie dla start-upów. Obiekt najbardziej wszechobecnej współczesnemu człowiekowi firmy obejmuje wiele bezpłatnych przestrzeni coworkingowych dla zespołów. Skorzystać można także z wybranych programów edukacyjnych, a także poszerzyć swoje umiejętności, zwłaszcza w zakresie szeroko rozumianej branży IT. Warto rozważyć także program akceleracyjny od giganta z Doliny Krzemowej, który podobnie jak AIP oferuje możliwość przeniesienia siedziby firmy.  

Członkowie programów Google for Startup Campus mają większą wiedzę w zakresie pozyskiwania finansowania, także ze źródeł prywatnych. Szacuje się, że dotychczas rozwijające się w kampusie start-upy uzyskały dofinansowania rzędu 60 milionów złotych. Już teraz warto zastanowić się nad wzięciem udziału, zwłaszcza gdy mieszka się w Warszawie.  

Hubraum 

W krakowskim Factory Park znaleźć można przestrzeń specjalnie przeznaczoną dla start-upów. Jest nią Hubraum otworzony w 2013 roku przez niemiecką spółkę Deutsche Telekom (właściciela działającego na polskim rynku operatora T-Mobile). Jego celem było pozyskiwanie innowacyjnych rozwiązań technologicznych dzięki współpracy z małymi firmami takimi jak start-upy, które do sprawdzonych inicjatyw mogą wnieść znacznie więcej świeżości. 

Krakowski Hubraum (drugi taki znajduje się w Berlinie) udziela wsparcia start-upom działając na zasadzie inkubatora przedsiębiorczości. Aby nawiązać współpracę z tym podmiotem, konieczne jest jednak przejście specjalnego testu oraz prowadzenie działalności bądź projektu, który dotyczy takich dziedzin jak sztuczna inteligencja, technologia 5G czy tzw. Internet rzeczy. Podstawowym celem współpracy jest osiągnięcie efektu synergii zarówno dla start-upu, jak i dla Deutsche Telekom. 

The Heart 

W centrum Warszawy można znaleźć serce, które bije w rytmie start-upów, czyli The Heart. Od początku istnienia organizacja tworzy spotkania dla pracowników korporacji, osób prowadzących działalność gospodarczą i dla start-upowców. Odbywa się tam także szereg spotkań tematycznych w obrębie różnych wydarzeń cyklicznych (np. Corporate Demo Days).  

The Heart nie jest jednak zwykłą start-upową społecznością. Oprócz wsparcia i współpracy z istniejącymi podmiotami tworzy też nowe. Za proces ten odpowiada jednostka The Heart Ventures, funkcjonująca od 2018 roku. Pomoc technologiczna i możliwość uzyskania dofinansowania to nie jedyne udogodnienia, które czekają na osoby rozważające założenie własnego start-upu. Podobnie, jak w przypadku warszawskiego kampusu Google oraz krakowskiego Hubraum, ważnym czynnikiem staje się również dostęp do kontaktów biznesowych i możliwość lepszego odnalezienia się na rynku. Więcej organizacji pomagających start-upom można znaleźć w tym miejscu.  

Pomoc w zarządzaniu zadaniami 

Wcześniej przedstawione organizacje mogą dostarczyć start-upom wielu przydatnych narzędzi, w tym przede wszystkim fizycznego miejsca do działania. To jednak nie jedyna płaszczyzna, która przydaje się w rozwoju projektu.  

Start-upy znajdujące się w pierwszym etapie działalności często borykają się z szeregiem problemów natury organizacyjnej. Projekt, który dopiero jest budowany i cały czas rozwijany oraz na bieżąco aktualizowany, może spowodować trudności w zakresie planowania kolejności dalszych czynności. Pomoc w zarządzaniu zadaniami start-upowcy (i nie tylko) mogą odnaleźć dzięki zastosowaniu Trello. To darmowe narzędzie służy do zwiększenia efektywności pracy poprzez optymalną organizację i zarządzanie projektami. Projekty w Trello występują w postaci tablic (ang. boards). Podstawowa wersja zapewnia bezpłatny dostęp do nielimitowanej liczby tablic prywatnych i dziesięciu tablic dedykowanych dla zespołu. 

Dostępna online darmowa aplikacja przydaje się zarówno większym, jak i mniejszym start-upom. Oferuje bowiem nie tylko sporządzanie klasycznych checklist, ale także grupowanie i przypisywanie zadań, kreowanie kalendarza, nadawanie priorytetów, kategoryzowanie etapów pracy, zarządzanie linkami, załącznikami i wszelkimi materiałami. Osobom, które czują nadmiar obowiązków koniecznych do zrealizowania, przyda się opcja zaznaczania ważnych deadline'ów i alarmowania, gdy te będą się zbliżały.   

Zarządzanie projektami i… myślami 

Nowoczesne działania to dziesiątki projektów do wykonania, a w obrębie nich setki zadań do zrealizowania. Konieczność nadzoru nad wszystkimi procesami to odpowiedzialność, która może przytłaczać. Aby jednak ułatwić zarządzanie projektami w mniejszych bądź większych organizacjach, polecić można Nozbe.  

Nozbe to internetowa aplikacja (możliwa także do pobrania na dysk) przeznaczona do zarządzania bieżącymi i oddalonymi w czasie zadaniami. Istnieje możliwość ich dowolnego grupowania, dzielenia i kategoryzowania. Znaczną zaletą jest także interfejs, który pomaga w ograniczeniu chaosu informacji. Korzystając z Nozbe, właściwie całkowicie można zapomnieć o służbowym e-mailu. Komunikacja z klientami i pracownikami zachodzi znacznie szybciej, jest bardziej przejrzysta i ułatwiona. Nozbe jest też dobrze zintegrowane, m.in. z Evernote, Dropboxem, Google Docs.  

Zarządzanie projektami to niekończący się proces, w trakcie którego powstają nowe idee i nowe projekty. Często są one wynikiem kreatywnych spotkań zespołu i wspólnej wymiany pomysłów. Prowadzenie burzy mózgów, budowanie map myśli, robienie analiz i planowanie następnych kroków może ułatwić aplikacja Mindmeister. Niewątpliwą zaletą tego narzędzia jest wbudowana ogromna baza gotowych map tematycznych, pewnego rodzaju schematów, z których można skorzystać. Mindmeister jest dostępny zarówno poprzez przeglądarkę jak i mobilnie – dzięki aplikacji przez telefon. 

Narzędzia do zarządzania social media 

Wiele start-upów prowadzi projekty, które mniej lub bardziej działają w oparciu o social media. Współcześnie korzystanie z nich jest zresztą zupełnym standardem. W związku z tym warto rozważyć skorzystanie specjalnego rozwiązania, które w znaczny sposób jest w stanie zoptymalizować wykonywane czynności i oszczędzić cenny czas.  

Jednym z przykładów może być Hootsuite – narzędzie do zarządzania profilami w social media. Przyda się w przypadku projektu, który faktycznie bazuje na tworzeniu rozpoznawalności marki w obrębie social media lub który wymaga prowadzenia wielu różnych kanałów. Dzięki Hootsuite proces przechodzenia z jednego kanału na drugi staje się szybki i bardzo ułatwiony - wszystkie profile społecznościowe firmy zgromadzone są w jednym miejscu. Oprócz tego istotnym uatrakcyjnieniem jest pogłębiona analityka w czasie rzeczywistym, która przyda się do optymalizacji publikowanych treści.  

Kolejnymi narzędziami, które warto znać, będąc aktywnym w social mediach są Postplanner i Everypost. Rozwiązania te służą do przeszukiwania i zaawansowanego tworzenia treści w obrębie social media. Systemy działają stosunkowo podobnie, wykorzystując algorytmy, które automatycznie przeszukują zawartość we wskazanym przez użytkownika kierunku. Drobnym nieudogodnieniem takich rozwiązań jest jednak brak obsługi języka polskiego, toteż narzędzia przydadzą się start-upom, działającym na rynkach zagranicznych.  

Komunikacja przede wszystkim 

W trakcie codziennej pracy odpowiadanie na wiadomości mailowe pochłaniać może cały dzień lub jego znaczną większość. Bywa i tak, że pewnych obszarów komunikacyjnych start-upowiec lub szef firmy po prostu nie może scedować na innych. Konieczność komunikacji z wieloma osobami jednocześnie również ogranicza zasoby czasowe. 

Czy firmy i start-upy mogą sobie poradzić z tym całkowicie i zaoszczędzić czas?   

Na szczęście popyt generuje podaż – na powyższe sytuacje odpowiadają rozwiązania takie jak Slack. Powszechnie używany w wielu większych firmach Slack jest platformą, umożliwiającą bieżącą korespondencję online z wieloma użytkownikami. To jednak nie wszystko – daje on możliwość tworzenia różnego rodzaju kanałów tematycznych, wśród których znajdować się będą zaproszeni korespondenci. Bez trudu można również przesyłać załączniki. Ciekawostką jest fakt, że Slack to obecnie jedno z najbardziej „demokratycznych” rozwiązań komunikacyjnych dla firm. Na platformie każdy użytkownik ma takie same prawa – może stworzyć własny kanał, do którego zaprosić wybranych przez siebie odbiorców, może w każdej chwili dany kanał opuścić, nie może jednak nikogo usunąć z konwersacji. Biorąc pod uwagę dużą popularność tego rozwiązania, z pewnością można je polecić zarówno młodym, jak i bardziej zaawansowanym start-upom, szukającym sposobów na zwiększenie efektywności procesów komunikacyjnych i optymalizacji poświęcanego czasu.   

Szerokie możliwości 

Powyższe inicjatywy to tylko ułamek dostępnych narzędzi i miejsc, które mogą pomóc w rozwoju start-upów. Rynek oferuje rozwiązania prawne, przestrzenie do pracy oraz wiele udogodnień, dzięki którym start-upy nie muszą się martwić o komunikację. Nieoceniony jest też dostęp do mentorów i know-how renomowanych instytucji, które chętnie dzielą się wiedzą z nowo powstałymi organizacjami.

Inne aktualności

Umowa biznesowa

5 umów, o których powinien wiedzieć każdy start-upowiec – Founders’ Agreement, NDA, umowa patentowa i inne

Uścisk dłoni

Networking – jak robić go mądrze?