Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Mobile games

Gra o kapitał na rozwój

Branża gier to bardzo dynamiczny sektor, reagujący na innowacje technologiczne i zmiany stylu życia współczesnego społeczeństwa. Jeszcze kilka lat temu smartfony były rzadkością, a dzisiaj rynek gier mobilnych warty jest już ponad kilkadziesiąt miliardów dolarów. Wiedzą o tym założyciele studiów deweloperskich. Rywalizują oni o zainteresowanie klientów swoimi kreatywnymi produktami, które tworzą dzięki pozyskanemu zewnętrznemu kapitałowi. Poznaj Fuero Games – start-up, który środki na rozwój swoich pomysłów zdobył od funduszu VC i dowiedz się, jak z ich perspektywy wygląda współpraca z inwestorem.

Pierwsze projekty gamingowe

Kojarzone ze współpracy z CD Projekt RED i mobilnej gry The Witcher Battle Arena, studio deweloperskie Fuero Games tworzy gry na urządzenia mobilne oraz komputery i konsole. Pomysł na biznes zrodził się z dziecięcej pasji – zamiłowania do starych gier, w które Stanisław Fiedor, CEO Fuero Games, grywał w szkole podstawowej. Od tamtej pory – zafascynowany tą branżą – angażował się w różnego rodzaju interaktywne projekty. Na studiach założył agencję interaktywną, wykonującą na zlecenia serwisy internetowe oraz gry webowe. Ale dopiero dzięki współpracy z Łukaszem Raszykiem, utalentowanym deweloperem, kolegą z liceum i obecnym CTO spółki, udało się przejść na kolejny poziom i obrać wyłącznie gamingowy kurs rozwoju ich biznesu. 

Niemalże od pierwszej swojej produkcji start-up związany jest z funduszami VC, które wspierają go kapitałowo i angażują się w budowanie jego kreatywnej wartości. To dzięki środkom z inwestycji i przy wsparciu kontaktów pierwszego funduszu – Hedgehog Fund, przedsiębiorcy zrealizowali projekt, we współpracy z CD Projekt Red, na licencji Wiedźmina. Fiedor komentuje: – „Jak na pierwszą grę nowo powstałego studia, The Witcher Battle Arena był chyba najbardziej wymagającym i ciekawym początkiem, jaki można sobie wyobrazić”.

Kolejnym funduszem, który zainwestował w spółkę w 2015 r., był Experior Venture Fund, współpracujący z Krajowym Funduszem Kapitałowym (KFK) – podmiotem działającym w formule funduszu funduszy i wspierającym przede wszystkim przedsiębiorców innowacyjnych, prowadzących działalność badawczo-rozwojową oraz posiadających duży potencjał rozwoju. Dzięki pozyskanemu w ten sposób kapitałowi Fuero Games rozpoczął zupełnie nowy etap rozwoju swojej firmy – realizację własnych inicjatyw na globalną skalę.

Inwestycja – wejście na kolejny poziom

Ich pierwszym projektem była gra piłkarska, w którą zaangażował się sam Robert Lewandowski – Lewandowski: Football Star. Następnie spółka przystąpiła do pracy ze swoją – dotychczasowo największą – produkcją, grą Winions: Mana Champions. Jak wspomina Fiedor: – „Zanim pojawił się Experior nie mieliśmy możliwości zaangażowania tak dużych nakładów finansowych na nasze nowe pomysły”. Gra obecnie odnosi sukcesy na arenie międzynarodowej. W zeszłym roku została wyróżniona przez Huawei i wybrana przez nich do ich programu Hero Maker, a następnie nagrodzona w Pekinie nagrodą Best Partner dla Europy.

Jak wspomina Fiedor: – „Jedną z największych wartości współpracy z funduszem inwestycyjnym było wsparcie na poziomie biznesowym i dostęp do jego sieci kontaktów”. Dzięki zaangażowaniu Experior Venture Fund start-up aktualnie może pochwalić się pozyskaniem zdolnego CFO oraz kilku doświadczonych przedsiębiorców, którzy zasiadają w radzie nadzorczej spółki, w tym prezesa iTaxi. – „Partnerzy funduszu wspierają nas w nawiązywaniu relacji i znacznie przyspieszają cały ten proces. Dużo łatwiej jest pozyskać nowych członków zespołu lub ciekawe kontakty i kontrakty, jeśli trafiamy od razu na właściwe osoby” – podsumowuje Stanisław.

Partnerzy starają się pomagać również merytorycznie i uczestniczyć w najważniejszych decyzjach podejmowanych przez spółkę. Na pytanie o to, jak na co dzień wygląda współpraca z funduszem, CEO studia odpowiada: – „Po stronie funduszu mamy wyznaczonego swojego opiekuna, do którego zawsze możemy się zwrócić. Co tydzień wymieniamy się z nim informacjami dotyczącymi naszego bieżącego postępu, a raz na kwartał wspólnie rozmawiamy o strategii i weryfikujemy realizację wyznaczonych celów”.

Kreatywność kluczem do sukcesu

Fuero Games obecnie ma już blisko siedem lat doświadczenia w tworzeniu długoterminowych relacji z funduszami inwestycyjnymi. Fiedor podsumowuje i udziela rad innym spółkom, które szukają finansowania: – „Pierwsze, na co warto zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniego dla siebie funduszu, to chemia pomiędzy osobami nim zarządzającymi, a założycielami firmy. Warto wybrać taki VC, w którym zespół będzie dla start-upu dobrym partnerem i będzie go wspierać na każdym etapie rozwoju”.

W związku z tym, że w branży kreatywniej nigdy nie ustaje pogoń za nowymi pomysłami, dzięki pozyskaniu środków z Brukseli w ramach Creative Europe MEDIA Programme – programu dedykowanemu dla europejskiego sektora audiowizualnego – zespół stworzył prototyp gry BushyTail, która do tej pory otrzymała ponad 25 nominacji na całym świecie i 8 nagród w międzynarodowych konkursach. Jak twórcy sami przyznają – BushyTail może stać się ich najbardziej rozpoznawalnym produktem.

Start-up oprócz działalności w obszarze kreatywnym, inwestuje również w rozwój nowych technologii. W 2017 roku pozyskał grant z NCBiR na stworzenie i rozwój systemu do automatyzacji testowania gier z wykorzystaniem sztucznej inteligencji. Prowadzone prace badawcze dobiegną wkrótce końca, a spółka mierzy się już z nowymi wyzwaniami, takimi jak poszukiwanie finansowania VC oraz komercjalizacja rozwiązania.

Pobierz to studium przypadku

Podobne studia przypadków

Branża beauty czeka na efekt szminki

#zostańwdomu z aplikacją Kwarantanna domowa