Serwis internetowy www.startup.pfr.pl stosuje pliki cookies. Aby dowiedzieć się więcej, zapoznaj się z Polityką Prywatności.

Budynek korporacji

Energia na ekspansję

Program: Start Alliance Berlin: Energytech & Cleantech

Dzisiejsza sytuacja ekonomiczna i ekologiczna świata zmusza innowatorów do poszukiwania nowoczesnych technologii, które pozwolą wydajniej użytkować posiadane zasoby. Naprzeciw tym wymaganiom wychodzi firma Virtual Power Plant, która – dzięki stworzonemu przez siebie systemowi – pozwala oszczędzać energię w biurowcach i dużych obiektach komercyjnych. Poznaj jej historię i dowiedz się, czego dowiedziała się o niemieckim rynku oraz co zyskała, biorąc udział w programie Start Alliance Berlin.

Oszczędzaj dzięki technologii 

Spółkę Virtual Power Plant (VPP) założył Grzegorz Nowaczewski – innowator polskiej sceny energetycznej, który już w 2013 roku dostrzegł potencjał, który drzemie w koncepcji rozproszonej wirtualnej elektrowni z wykorzystaniem sieci budynków komercyjnych. VPP to firma technologiczna, zajmująca się tematem optymalizacji zużycia energii i komfortu użytkowników budynków. W ramach prowadzonych prac badawczo-rozwojowych rozwinęła system, który pozwala na scentralizowane i inteligentne zarządzanie procesami, takimi jak: klimatyzacja, ogrzewanie, czy wentylacja w obsługiwanych przez siebie obiektach. „Zmysłami” systemu jest sieć sensorów, mierzących poziom wydychanego przez ludzi dwutlenku węgla, temperaturę oraz wilgotność w kluczowych strefach. Na podstawie otrzymanych danych technologia elastycznie dopasowuje się do charakterystyki cieplnej budynków, warunków pogodowych oraz liczby osób w nich przebywających i tworzy optymalne warunki dla jej użytkowników. Firma działa również w sektorze usług Demand Side Response (DSR), które polegają na zredukowaniu poboru mocy w momentach największego zapotrzebowania na nią. System pozwala automatycznie sterować popytem z korzyścią dla odbiorców energii i Krajowego Systemu Elektroenergetycznego, a przez to może zapewnić dodatkowe źródło dochodów dla klientów, którzy oszczędzają energię.

Spółka posiada obecnie wielu klientów w Polsce, którzy zarabiają już dzięki ich technologii. Współpracuje również z grupą Tauron, która w ramach umowy ramowej wprowadza ich usługę w obsługiwanych przez siebie budynkach komercyjnych. Nie spoczywa jednak na laurach. Posiada globalne ambicje, a energię czerpie z chęci ciągłego rozwoju i zdobywania nowych klientów, których szuka obecnie na zagranicznych rynkach.

Szansa na poznanie niemieckiego rynku 

O programie Start Alliance Berlin: Energytech and Cleantech dla start-upów z branży energetycznej spółka dowiedziała się dzięki Agnieszce Górskiej – CEO Ulala Chef i uczestniczce wcześniejszej edycji dedykowanej kobietom-przedsiębiorczyniom: – „Spotkałem się z Agnieszką w trakcie Polish-German Economic Forum w Berlinie. Odbywało się ono w trakcie programu Start Alliance, w którym sama uczestniczyła. Powiedziała mi o naborze do pierwszej edycji programu stworzonej dla naszych celów.  Postanowiliśmy wziąć udział w tej inicjatywie, ponieważ idealnie odpowiadała naszym ambicjom i potrzebom” – opowiada Bartosz Kwiatkowski, udziałowiec VPP. Firma już w tamtym momencie współpracowała z kilkoma podmiotami z kapitałem niemieckim. W naturalny sposób była więc zainteresowana aktywnym szukaniem nowych klientów na tym rynku oraz przeprowadzeniem tam pierwszych pilotaży.

Do programu zakwalifikowały się start-upy z branży energetycznej z całego świata, zainteresowane ekspansją na rynek niemiecki, w tym trzy spółki z Polski. VPP była jedyną, która postanowiła wziąć w nim udział. Program organizowany był przez Berlin Partner für Wirtschaft und Technologie – agencję, zajmującą się wspieraniem przedsiębiorczości w Berlinie. Trwał on dziewięć dni i obejmował warsztaty z rozwoju biznesu, sesje treningowe z zakresu pitchingu oraz udział w wydarzeniach branżowych. Spotkania warsztatowe poświęcone zostały tematom takim jak: zatrudnianie pracowników, rozpoczynanie działalności w Niemczech, marketing i komunikacja czy pozyskiwanie finansowania.

W połowie wyjazdu uczestnicy wzięli również udział w Greentech Festival – inicjatywie zorganizowanej wokół wyścigów formuły E oraz pojazdów elektrycznych, które stanowiły część strefy wystawowej. Były to m.in. drony, samochody oraz prototyp samolotu elektrycznego. Podczas wydarzenia uczestnicy programu prezentowali swoje spółki przed gronem lokalnych funduszy VC oraz przedsiębiorstw. Bartosz komentuje: – „Pitch pozwolił nam zderzyć swój produkt z oczekiwaniami tych firm, które zaproszone zostały do udziału w jury. Okazało się być to dla nas niezwykle pomocnym doświadczeniem i do tej pory jesteśmy w kontakcie prawie ze wszystkimi spotkanymi podmiotami”.

W drugiej części programu start-upy odbyły całodzienne spotkania z niemieckimi firmami z szeroko pojętej branży energetycznej. Wśród występujących spółek, znalazły się podmioty takie jak Schneider Electric – firma, która dostarcza cyfrowe rozwiązania z zakresu zarządzania energią, Veolia – międzynarodowa grupa, działająca w sektorze mediów, energetycznym oraz gospodarki odpadami, czy EIT InnoEnergy, która finansuje innowacyjne projekty w dziedzinie energetyki. Podczas spotkań omówiono szczegółowo modele biznesowe prezentowanych spółek oraz dyskutowano o możliwych ścieżkach współpracy z nimi. Przedsiębiorca wspomina: – „Podczas tych spotkań otrzymaliśmy wiele cennych rad. Jedną z istotnych kwestii w Niemczech jest współpraca z lokalnym środowiskiem naukowym. Przetestowanie swojego rozwiązania na niemieckiej uczelni zwiększa znacznie wiarygodność spółki i pomaga jej pozyskać nowych partnerów biznesowych. Drugim, równie istotnym aspektem, jest realizacja projektów pilotażowych w ramach korporacyjnych akceleratorów innowacji. Biorąc pod uwagę potencjał przemysłowy naszych zachodnich sąsiadów, ekosystem ten jest bardziej rozwinięty, niż nad Wisłą, i pozwala efektywnie neutralizować bariery związane z pracą z dużym biznesem”. 

W programie znalazł się również czas na pracę własną w berlińskim coworku, a także udział w spotkaniach networkingowych. Jedno z nich, współorganizowane przez Deutsche Telekom oraz E.ON – największą firmę energetyczną w Niemczech – umożliwiło VPP nawiązanie relacji z ich spółkami portfelowymi. Partner firmy komentuje: – „Zakres programu był bardzo szeroki. Kluczowy był udział w wydarzeniach branżowych, gdzie można było nawiązać kontakt z lokalną społecznością. Berlin to środowisko kipiące od kreatywności, niosącej ożywczy powiew nowych idei, także dla branży energetycznej”.

Ekspansja w zasięgu ręki 

Bartosz na pytanie o to, co spółka VPP zyskała po ukończeniu programu Start Alliance, podsumowuje: – „Mamy teraz pewność, że chcemy się znaleźć w Berlinie. Jest to dynamiczne środowisko, z ogromną liczbą zbiegających się w jednym miejscu wątków, które dąży do bycia ośrodkiem kompetencyjnym rozwoju technologii sterowania automatyką budynkową. Utwierdziliśmy się również co do potrzeby otwarcia lokalnego biura oraz zatrudnienia przedstawiciela, który będzie organizował współpracę z wykonawcami i instalatorami”. Przedsiębiorca docenia również rolę Berlin Partner w procesie zdobywania wiedzy o tym rynku: – „Jesteśmy w stałym kontakcie z zespołem Berlin Partner. Niedawno zapytałem ich, czy są w stanie zrobić dla nas analizę kosztów wynagrodzeń ludzi, których moglibyśmy potencjalnie potrzebować na start. Nie minęło wiele czasu i dostałem wszystkie informacje, których potrzebowaliśmy” – opowiada. Innym firmom chętnym do udziału w programach Start Alliance radzi: – „To była dla nas bardzo wartościowa inicjatywa. Skorzystają na niej jednak najbardziej te firmy, które wcześniej zaplanują czas na miejscu. Radziłbym przed wyjazdem zrobić pogłębione badanie rynku i stworzyć listę osób, z którymi chcecie się skontaktować. Berlin Partner jest bardzo otwarty i chętnie wspiera nawiązanie kontaktu z tymi spółkami. Pracownicy agencji mogą bezpośrednio przedstawić lub doradzić optymalne ścieżki dotarcia do nich”.

Spółka VPP zdobyła wiele cennych relacji podczas trwania programu. Obecnie analizuje interesujące programy akceleracyjne, które pozwoliłyby na pierwsze wdrożenia ich technologii na niemieckim rynku. VPP ma świadomość, że w świetle światowych trendów w dziedzinie energetyki musi działać globalnie i inicjuje działania zmierzające do zdobycia ogólnoeuropejskiej rozpoznawalności jako jeden z liderów rynku efektywności energetycznej nowoczesnych budynków.

Podobne studia przypadków

Female Founders

Przez żołądek do globalnego biznesu

Podbój brytyjskiego rynku w trzech krokach